Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län

Samarbete för bättre psykisk hälsa och suicidprevention

Publicerad: 2024-09-18 13:15

Fredagen den 13 september samlades 45 engagerade personer för att delta i en viktig diskussion om psykisk hälsa och samhällets gemensamma ansvar att förebygga suicid.

Panelsamtal

Workshopen, som samlade deltagare från vården, statliga aktörer, civilsamhället, skolan och kommunala verksamheter, hade ett tydligt mål: att ta konkreta steg framåt i arbetet mot att minska psykisk ohälsa och suicid i Örebro län.

Deltagarna diskuterade hur vi i länet ska arbeta gemensamt inom områdena för ett långsiktigt och sammanhållande arbete. En av nyckelfrågorna som togs upp var hur man kan säkerställa att samhällets olika delar arbetar tillsammans för att nå gemensamma mål.

"Vi måste hitta ett sätt att få olika aktörer att arbeta tillsammans", underströk Johanna Bernström Högblom. Tillsammans med sin kollega Maria Belik, presenterade hon ett första utkast till en Samverkansstrategi för psykisk hälsa och suicidprevention i Örebro län.

Problemet idag är att folk faller mellan stolarna och lösningarna är kortsiktiga. Det är lätt att någon tar mer ansvar än den andra, detta är vad många deltagare lyfte fram som en utmaning till processens förbättringsväg. Diskussionerna under dagen kretsade kring konkreta förslag på hur man kan riva ned barriärer mellan olika verksamheter och bygga ett system där alla känner ett gemensamt ansvar. Den återkommande temat i diskussionerna var vikten av långsiktiga strategier och hållbara lösningar. Många deltagare betonade att kortsiktiga åtgärder inte räcker för att möta den komplexa utmaning som psykisk ohälsa och suicid utgör. Vi måste prioritera rätt och sätta fokus på det viktigaste.

Workshopen avslutades med ett starkt och känslosamt inslag när Annika Gelin framförde sin egen berättelse om sin dotters autismdiagnos genom sång och berättelse. Hennes historia berörde många i rummet och påminde om att kampen mot psykisk ohälsa är djupt personlig för många och ser olika ut.

Dagen avrundades med ett panelsamtal med egenerfarna och politiker. De fick möjlighet att reflektera över dagens insikter och dela sina tankar om vägen framåt. Stämningen var hoppfull, och deltagarna lämnade workshopen med en tydlig känsla av att förändring är möjlig – om alla tar sitt ansvar och samarbetar för att rädda liv.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 18 september 2024