I korthet kan sägas att de 67 föreskrifterna som finns idag slås ihop till 15 föreskrifter. Det gör att det som tidigare var en egen föreskrift, i många fall, blir ett kapitel i en mer omfattande föreskrift. Syftet med att uppdatera regelstrukturen är att göra det enklare att hitta, förstå och använda de regler som finns.
Som arbetsgivare kan det vara klokt att börja titta i de nya föreskrifterna för att bekanta dig med den nya regelstrukturen. Några förslag på saker du kan börja med redan nu är att:
- identifiera vilka roller ni har i er verksamhet, så ni vet vilka föreskrifter som kommer att gälla för er
- undersöka vilka risker ni har i er verksamhet och använd de regler som gäller för dem
- förbereda vilka dokument, personalhandböcker och liknande som kommer att behöva uppdateras till nya AFS-nummer och paragrafhänvisningar. Arbetsmiljöverket har en paragrafnyckel du kan ta hjälp av
- se till att chefer med ansvar för arbetsmiljöarbetet får kunskap om den nya regelstrukturen
- funder över om ni behöver ta hjälp för att sätta er in i ändringarna och hur de kommer att påverka er.
På arbetsmiljöverkets hemsida kan du läsa mer. Där finns även en film som arbetsmiljöverket gjort för att förklara förändringen.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 1 mars 2024