Sommar innebär semestertider för de flesta, även för vårdens medarbetare. Det innebär att flera verksamheter har en minskad bemanning och ändrade öppettider.
Får man besvär som behöver vård ska man inte tveka att kontakta sin vårdcentral. Vi har en minskad bemanning under sommaren vilket innebär att vi behöver prioritera utifrån medicinskt behov, ibland kan man bli erbjuden en tid hos en annan vårdcentral, ibland kan man få vänta lite längre än vanligt. Som invånare kan du kontakta din vårdcentral som vanligt för rådgivning och tidsbokning.
Bland vårdcentralerna sker den största förändringen i Lindesbergs kommun. Precis som tidigare somrar koncentrerar vårdcentralerna stor del av verksamheten till Lindesbergs vårdcentral. Storå och Freja vårdcentral kommer att vara öppna en-två dagar i veckan. I övriga länet har Kumla vårdcentral endast öppet på Kungsvägsmottagningen och några andra vårdcentraler har förändrade öppettider.
Gå in på respektive vårdcentral för att se vad som gäller.
1177 direkt ersätter e-tjänsten Kontakta oss vid symtom och besvär
Kontakta vården digitalt via 1177 direkt när du behöver söka vård. Logga in med e-legitimation och svara på frågor om dina symtom när som helst under dygnet. Vi hjälper dig via chatt eller video under tjänstens öppettider.
Du kan självklart ringa vårdcentralen och boka telefontid som vanligt.
Har du ett pågående vårdärende på vårdcentralen använd e-tjänsten Skicka meddelande i pågående vårdärende.
Digitala rådgivningen för sjukt barn 0-17 år
Som förälder eller vårdnadshavare kan du boka videosamtal för ditt sjuka barn. Ungdomar kan också själva boka videosamtal med oss. Då får du träffa oss via appen Digitala mottagningen. Vi har öppet vardagar. För att logga in behöver du mobilt bankID eller Freja eID plus.
Boka tid, av/omboka tid eller förnya recept via våra e-tjänster
Med våra e-tjänster kan du förnya recept, boka tid för flera olika typer av besök och omboka eller avboka din tid. Inloggning med e-legitimation krävs.
Telefonkontakt med vårdcentralen
När du ringer till oss får du en telefontid när vi ringer upp dig. Om tiderna har tagit slut kan du pröva igen lite senare. Vi lägger ut fler telefontider under dagen.
När vi sedan ringer upp dig på telefontiden kan du få rådgivning direkt eller så bokar vi tid för ett besök.
Akuttelefon
Använd detta telefonnummer vid akuta medicinska besvär, exempelvis vid oro för allergisk reaktion, vid skärskador som kan behöva sys eller liknande.
Vissa av våra verksamheter inom habilitering och hjälpmedel har nya öppettider och förändrad verksamhet under sommaren. Gå in på respektive verksamhet för att se vad som gäller.
Did the content help you?
If you would like to send some feedback, you may do that
Thank you for your feedback!
Last updated: Friday, May 24, 2024