Allmänt
- Markera som oläst om du inte kan hantera ärendet.
- Kontakt via Teams om du vill påminna kollega om ärende.
Vårdfråga/svårt att få kontakt
Mejl som rör en vårdfråga och/eller svårt att få kontakt med verksamhet ska du som vana alltid följa nedanstående punkter:
- Den som hanterar mejlet ska flytta mejlet från den gemensamma inkorgen till sin egen inkorg under Webb-HS för att begränsa antalet personer som ser innehållet. All fortsatt hantering av mejlet sker i personens egen inkorg.
- Kontakta aktuell verksamhet (helst på telefon) för att delge dem informationen i mejlet. Om kontakt sker via mejl ska du som vana alltid avidentifiera personen genom att radera personuppgifter, namn och/eller kontaktuppgifter innan du vidarebefordrar mejlet. Om mottagaren behöver identifierbar information som personnummer ska hen ringa till dig och be om det.
- Du kan också skriva ut mejlet och skicka det med internposten till namngiven mottagare inom förvaltningen (efter överenskommelse med mottagaren).
- Om webbredaktionen besvarar mejl – ta bort alla personuppgifter/information som kan identifiera frågeställaren.
- När verksamheten har tagit hand om ärendet – släng mejlet.
OBS! Endast i undantagsfall besvarar webbredaktionen mejl som rör vårdfrågor/svårt att få kontakt. Detta gäller exempelvis för att hänvisa personen ifråga till rätt sida för kontakt/information. Det är vårdverksamheterna som ansvarar för att besvara/diarieföra mejlet.
Synpunkter 1177 / Kontakta oss 1177 på webben
Vid inkommande mejl som berör Synpunkter 1177 /Kontakta oss på 1177 webben är avsändarens namn kontakt@1177.se.
- flytta det till din inkorg i webbmejlens struktur.
- Personen som skickat in sina synpunkter får ett autosvar direkt när meddelandet har skickat. I autosvaret utlovar vi inte individuella svar på inskickade synpunkter på det redaktionella innehållet. Därför kan vi själva avgöra om ni vill återkoppla eller inte.
- Om vi vill återkoppla till anmälaren ska vi svara på mejlet, OBS! inte direkt till anmälaren. Då kommer Inera att skicka vårt svar till anmälaren. Kom ihåg att diarieföra mejlet om det innehåller synpunkt/klagomål.
- Om vi inte vill återkoppla ska du stänga ner ärendet.
Innehåll på kontaktkort, 1177.se eller regionorebrolan.se
Ämne: 1177.se - Synpunkter på mottagnings kontaktkort
Mejlet kommer från ett formulär där man uppmanas att ringa eller använda e-tjänst till mottagningen om det gäller vård. Besökaren har även möjlighet att lämna sin e-postadress för vidare kontakt, men då det inte är obligatoriskt så kan e-postadressen saknas. Här kan vi svara direkt till insändaren och anmäla till diariet om det är ett klagomål.
Felanmälningar på e-tjänst via 1177.se
- Flytta mejlet till din inkorg i webbmejlens struktur.
- Om det är tillfälligt fel eller någon uppdatering som görs finns informationen i inloggat läge.
- Om det är specifika saker som en webbtidbok, journalanteckningar, eller liknande som inte fungerar kan personal vända sig till Servicecenter.
Easit-mejl
Om mejlet kommer från Easit
Rör det HS? Åtgärda o stäng när det är löst.
Rör det inte oss på HS - vidarebefordra till Pelle Haglund, IT.
Vad ska diarieföras?
När vi svarar någon invånare som kan tecknas som information betraktas det som allmän handling och behöver inte diarieföras.
När någon påpekar ett fel eller klagar på något ska vårt svar diarieföras och klassas som klagomål.
Begäran om diarienummer skickas till centrala.diariet@regionorebrolan.se med information om vem som ska vara handläggare för ärendet.
Mer info om diarieföring i fil från APT 211216.
Did the content help you?
If you would like to send some feedback, you may do that
Thank you for your feedback!
Last updated: Thursday, November 2, 2023